BTiP 2020, nr 3 – Artykuł 10

Kształcenie językowe jako istotny element edukacji żołnierzy Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej

Language teaching as an essential element of education of soldiers in the Polish Armed Forces
Sprachunterricht als wesentliches Element der Ausbildung von Soldaten der Streitkräfte der Republik Polen
Языковое образование – важный элемент образования солдат Вооружённых сил Польши

Marta Ciemińska | Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu
ORCID 0000-0002-1875-9643

„Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka”, 3/2020, s. 165-178
DOI 10.48269/2451-0718-btip-2020-3-010
PDF: Polski

Streszczenie: Obecna sytuacja polityczna Polski związana z integracją europejską i współpracą wojskową w ramach NATO sprawiła, że znajomość języków obcych w Siłach Zbrojnych RP stała się realną potrzebą. Nie dziwi zatem, że nauczanie języka angielskiego w resorcie obrony narodowej odgrywa ważną rolę w procesie edukacji żołnierzy. Istnieją jednak obszary wymagające wprowadzenia istotnych zmian systemowych. Z uwagi na ten fakt, nadrzędnym celem artykułu jest analiza systemu kształcenia językowego w Wojsku Polskim w odniesieniu do aktualnych potrzeb jego uczestników. Część pierwsza ma charakter definicyjny i omawia sposób organizacji doskonalenia językowego w SZ RP. Część druga ma charakter praktyczny wskazujący elementy, które należy usprawnić w celu optymalizacji systemu kształcenia językowego w odniesieniu do: nauczania komunikacyjnego, wykorzystania nowoczesnych technologii oraz potrzeby aktualizowania terminologii wojskowo-specjalistycznej. Całość publikacji zakończona jest podsumowaniem zawierającym praktyczne wskazówki do nauczania języka angielskiego dla potrzeb wojska na miarę XXI w.
Słowa kluczowe: kształcenie językowe, język angielski, Siły Zbrojne RP, edukacja żołnierzy, podejście komunikacyjne, nowe technologie
Abstract: The current political situation in Poland related to European integration and military cooperation within NATO has made the knowledge of foreign languages in the Polish Armed Forces a genuine need. It is not surprising that English Language Teaching (ELT) in Poland’s Ministry of National Defence has played an important role in the education and training of soldiers. There are, however, areas requiring the implementation of necessary system changes. With this in mind, the overriding goal of the paper is to look at the framework for language teaching within the Polish Armed Forces in relation to the actual needs of its participants, i.e. the soldiers. The first part offers a survey of the definitions and discusses the way of organising language courses in the Polish Armed Forces. The second part is practical and scrutinises the elements which require improvement in order to make the framework for language teaching more effective in relation to the communication approach, the incorporation of new technologies, and the need to update the language corpus of military terminology. The paper concludes with the summary including some practical suggestions on teaching military English in the twenty-first century.
Key words: language teaching, English, Polish Armed Forces, education of soldiers, communication approach, technology
Zusammenfassung: Die jetzige politische, mit der europäischen Integration und der militärischen Zusammenarbeit im Rahmen von NATO verbundene Situation Polen machte, dass die Kenntnis
der Fremsprachen in den Streitkräften der Republik Polen zu einer wirklichen Notwendigkeit wurde. Es ist also keine Überrachung, dass der Englischunterricht eine wichitge Rolle im Bildungsprozess der Soldaten spielt. Es gibt jedoch Gebiete, auf denen die Einführung der wesentlichen systemischen Veränderungen notwendig ist. In Anbetracht dieser Tatsache ist das übergeordnete Ziel des Artikels das System der Sprachbildung in der polnischen Armee in Bezug auf die gegenwärtigen Bedürfnisse ihrer Beteiligten zu analysieren. Der erste Teil hat den Charakter einer Definition und erörtert wie Sprachbildung in der polnischen Armee gestaltet wird. Der zweite Teil ist auf die Praxis orientiert und weist auf die Elemente hin, welche verbessert werden sollen, um das System der Fremdsprachenbildung zu optimieren, in Bezug auf: Kommunikationsunterricht, Verwendung der modernen Technologien und die Notwendigkeit die militärische Fachterminologie zu aktualisieren. Der Artikel endet mit einer Zusammenfassung mit praktischen Tipps zum Englischunterricht für das Militär für das. XXI. Jahrhundert.
Schlüsselwörter: Fremdsprachenbildung, Englisch, Streitkräfte der Republik Polen, Bildung von Soldaten, kommunikativer Ansatz, neue Technologien
Резюме: Нынешняя политическая ситуация в Польше, связанная с европейской интеграцией и военным сотрудничеством в рамках НАТО, сделала знание иностранных языков в Вооружённых силах Польши реальной необходимостью. Поэтому неудивительно, что Министерство национальной обороны уделяет особое внимание преподаванию английского языка в процессе обучения солдат. Тем не менее, существуют области, требующие внедрения значительных системных изменений. В статье представлен анализ системы языкового образования в Вооружённых силах Польши с учетом текущих потребностей солдат. В первой части исследования описаны способы организации языкового обучения в польских вооруженных силах. Вторая часть имеет практический характер – здесь указаны элементы, которые необходимо усовершенствовать с целью оптимизации системы языкового образования: обучении коммуникативным компетенциям, использование современных технологий, необходимость обновления военной терминологии. Статья заканчивается кратким изложением практических советов по преподаванию английского языка для нужд армии ХХI века.
Ключевые слова: языковое образование, английский язык, Вооружённые силы Польши, образование солдат, обучение коммуникативным компетенциям, новые технологии