Programy profilaktyczne na rzecz podnoszenia bezpieczeństwa hybrydowego
Jadwiga Mazur | Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa z siedzibą w Poznaniu
ORCID 0000-0001-7766-7864
„Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka”, 4/2023, s. 59-74
DOI 10.48269/2451-0718-btip-2023-4-003
PDF: Polski
Streszczenie: Współczesne zagrożenia hybrydowe są wyzwaniem dla kreatorów bezpieczeństwa i wymagają nowych rozwiązań w celu ich zapobiegania. Jednym z takich rozwiązań jest tworzenie programów profilaktycznych zapobiegających radykalizacji i mowie nienawiści. Programy te powinny być oparte na naukowych podstawach, dobrze zaprojektowane i uwzględniające wiedzę z psychologii, socjologii, prawa i bezpieczeństwa. Programy kierowane do młodzieży powinny uwzględniać też wyzwania związane z adolescencją i być prowadzone przez specjalistów z najnowszą wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami.
Celem prezentowanego badania ewaluacyjnego programu profilaktycznego było sprawdzenie skuteczności programu edukacyjnego „Rozumiem=Szanuję”, zapobiegającego radykalizacji wiodącej do dyskryminacji i mowy nienawiści. Badanie pozwoliło stwierdzić, że założone cele programu zostały zrealizowane. W celu wszechstronnego ujęcia oceny skuteczności programu zostały przeprowadzone analizy źródeł zastanych i wywołanych oraz badania jakościowe (wywiady) i ilościowe (technika ankiety), dokonywane po realizacji poszczególnych modułów programu.
Słowa kluczowe: zagrożenia hybrydowe, bezpieczeństwo, profilaktyka, radykalizacja, mowa nienawiści
Prevention programs to improve hybrid security