Informacje dla autorów

Informacje dla autorów i zasady recenzowania

Redakcja nie zwraca materiałów niezamówionych. Decyzja o opublikowaniu tekstu uzależniona jest od opinii redakcji i recenzentów. Redakcja zastrzega sobie prawo modyfikowania tytułów i skracania tekstów przeznaczonych do druku. Autorów prosimy o podanie numeru ORCID.
UWAGA: Redakcja nie przyjmuje i nie kieruje do recenzji artykułów, które nie są przygotowane zgodnie z instrukcją dla autorów.
Wraz z artykułem prosimy o przesłanie skanu podpisanego oświadczenia:

Oświadczenie autora dołączane do składanego artykułu

Istnieje również możliwość nadsyłania tekstów o charakterze historycznym (do działu „Z kart historii”) oraz artykułów recenzyjnych. Autorzy proszeni są o dostarczenie zeskanowanej okładki recenzowanej publikacji (może być w skali szarości), a także o umieszczenie w nagłówku recenzji następujących danych: autor i tytuł książki (ew. jej redaktor), tłumacz, nazwa wydawnictwa, miejsce i rok wydania, liczba stron.

Instrukcja przygotowania artykułów do czasopisma „Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka”

Objętość artykułu: 20 do 30 tysięcy znaków ze spacjami (łącznie z przypisami i bibliografią)
Format pliku: doc lub docx
Plik z artykułem powinien zawierać:
– stopień/tytuł naukowy autora,
– afiliację,
– identyfikator ORCiD,
– adres mailowy do korespondencji (nie jest publikowany),
– bibliografię,
– tytuł artykułu, streszczenie (maksymalnie 1000 znaków ze spacjami) i słowa kluczowe (3–7) w języku polskim i angielskim.

Tekst artykułu powinien być złożony pismem Times New Roman o wielkości 11 punktów z interlinią 1,5. Terminy i wyrażenia obcojęzyczne oraz tytuły artykułów i książek należy pisać kursywą (italic), nie stosować wytłuszczeń (bold) i podkreśleń. Prosimy o konsekwentne stosowanie skrótów (np., r., w. itp.). Artykuł należy podzielić śródtytułami na części: prosimy rozpocząć od „Wprowadzenia”, a na końcu umieścić „Podsumowanie”. We wprowadzeniu proszę określić cel pracy i jej znaczenie; opisać badanie w szerszym kontekście i zaznaczyć, dlaczego jest ono ważne.

Rysunki
Rysunki i fotografie mają być dostarczone w osobnych plikach graficznych (300 dpi) w jednym z formatów: *.jpg, *.bmp, *.tif, lub *.psd.
Ilustracje zaczerpnięte z innych prac i podlegające ochronie prawa autorskiego muszą być opatrzone informacją bibliograficzną w postaci odsyłacza umieszczonego w podpisie rysunku.

Wykresy i tabele
Wykresy należy przygotować w skali szarości (jeżeli jest to możliwe nie stosować kolorów). Prosimy o oddzielne numerowanie tabel i wykresów. Prosimy unikać wykresów trójwymiarowych ze względu na mniejszą czytelność. Wykresy powinny być dostarczone w osobnych plikach Excel.
Tytuł (podpis) – podpisy umieszczamy pod wykresami, tytuły – nad tabelami.
Przypisy do treści tabeli należy umieścić wewnątrz tabeli, przypisy do rysunku – pod rysunkiem.
Źródło – pod każdą tabelą i wykresem musi być podane pełne źródło. Dopuszczalne są określenia: opracowanie własne lub opracowanie własne na podstawie …
Zapowiedź – każda tabela/wykres powinny zostać zapowiedziane w tekście pełnym zdaniem, co umożliwia umieszczenie tabeli/rysunku w miejscu dogodnym dla autora i wydawnictwa.

Zasady dotyczące sporządzania bibliografii w stylu APA: https://btip.ka.edu.pl/pdf/apa-zasady-2026.pdf

Zasady przygotowania artykułu w języku angielskim: https://btip.ka.edu.pl/instruction-for-authors/

Podstawowe zasady recenzowania publikacji w czasopismach

1. Do oceny każdej publikacji powołuje się co najmniej dwóch niezależnych recenzentów spoza jednostki.
2. Rekomendowanym rozwiązaniem jest model, w którym autor(zy) i recenzenci nie znają swoich tożsamości (double-blind review process).
3. W innych rozwiązaniach recenzent musi podpisać deklarację o niewystępowaniu konfliktu interesów; za konflikt interesów uznaje się zachodzące między recenzentem a autorem:
a) bezpośrednie relacje osobiste (pokrewieństwo, związki prawne, konflikt),
b) relacje podległości zawodowej,
c) bezpośrednia współpraca naukowa w ciągu ostatnich dwóch lat poprzedzających przygotowanie recenzji.
4. Recenzja musi mieć formę pisemną i kończyć się jednoznacznym wnioskiem co do dopuszczenia artykułu do publikacji lub jego odrzucenia.
5. Zasady kwalifikowania lub odrzucenia publikacji i ewentualny formularz recenzencki są podane do publicznej wiadomości na stronie internetowej czasopisma lub w każdym numerze czasopisma.
6. Nazwiska recenzentów poszczególnych publikacji/numerów nie są ujawniane; raz w roku czasopismo podaje do publicznej wiadomości listę recenzentów współpracujących.

Formularz recenzji

W trosce o rzetelność naukową i jakość publikowanych artykułów Wydawnictwo wdraża procedurę zabezpieczającą przed zjawiskiem ghostwriting. Zarówno „ghostwriting” jak i „guest authorship” są przejawem nierzetelności naukowej.

„Ghostwriting” – autor/współautor publikacji wniósł istotny wkład w powstanie publikacji, nie ujawnia jednak swojego udziału jako jeden z autorów lub nie wymienia się jego roli w podziękowaniach zamieszczonych w publikacji.
„Guest authorship” – udział autora jest znikomy lub w ogóle nie miał miejsca, a pomimo to jest autorem/współautorem publikacji.

Redakcja informuje, że wszystkie wykryte przypadki „ghostwriting”  i „guest authorship” będą demaskowane, włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów, a także będą dokumentowane wszelkie ujawnione przejawy nierzetelności naukowej.